امروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 http://nsanami.cloob24.com
0


5(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders)

DSM-5

برجسته‌ترین کتابی است که هر روان‌شناس و روان‌پزشکی با آن سر و کار دارد. DSM 5  تازه‌ ترین نگارش از این کتاب است که به دست انجمن روان‌پزشکی آمریکا (APA)چاپ شده است.

این کتاب بهترین راهنمای روان‌شناسان و روان‌پزشکان برای انجام فرآیند درمان اختلالات روانی است.

دربار‌ه‌ی کتاب DSM راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی

در طول تاریخ، اختلالات روانی گوناگونی شناسایی شدند و نشانه‌ها و راهکارهای درمانی گوناگونی نیز برای آن‌ها پیشنهاد شد. با توجه به حجم بالای اختلالات روانی و نیز اهمیت تشخیص و شیوه‌ی درمانی درست برای هر اختلال، نیاز به طبقه‌بندی و ساماندهی کردن اختلالات روانی احساس می‌شد. همان‌گونه که می‌دانید شناسایی و تشخیص اختلالات روانی کار ساده‌ای نیست چون نشانه‌ها و علائم برخی از اختلالالت روانی به هم نزدیک و همانند هستند. از سوی دیگر ما نیازمند آگاهی درباره‌ی فراوانی بیماری‌های روانی از دید آماری نیز هستیم. چنین نیازهایی انجمن روان‌پزشکی آمریکا (APA)را به سوی چاپ کتاب DSM  کشاند. نگارش نخست این کتاب به نام DSM 1 در سال 1952 و تازه‌ترین نگارش آن به نام DSM 5  در سال 2013 به چاپ رسیده است.

کتاب DSM در این سال‌ها دگرگونی‌هایی داشت. برخی از اختلالات به این کتاب افزوده یا پاک شدند و گروه‌بندی اختلالات نیز در این سال‌ها دگرگونی‌هایی داشت. از سوی دیگر نام برخی از اختلال‌های روانی نیز دگرگون شد. آن‌چه اکنون از سوی روان‌شناسان و روان‌پزشکان به عنوان مهم‌ترین راهنما شناخته می‌شود DSM 5  است. این کتاب ارزشمند نزدیک به 600 اختلال رسمی را در خود جای داده اما اختلال‌های اصلی آن 157 اختلال است. سایت رسمی DSM 5 نیز هم‌اکنون در دسترس است.

انواع اختلالات روانی بر پایه‌ی‌ DSM 5. در ادامه.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه